Skip links

Kom i gang med styrketrening – med eller uten PT

På Klatreverket på Grim har vi 120 m2 satt av til styrketrening. Mange klatrere ønsker å trene både klatring og styrke, og dermed trenger de bare ett medlemskap når de trener hos oss. Disse ser vi allerede i full sving med en fin kombo på klatring og styrkeøkter. Men hva med deg som ikke har kommet i gang med å trene styrke? Du er kanskje usikker på hvordan du griper det an? Hvilke øvelser som funker og hvordan gjøre det riktig så du ikke får skader?

Vi ønsker å hjelpe deg i gang, så du finner en bra måte å trene hele kroppen. Vi har et tilbud hver onsdag som heter En innføring i styrketrening med PT. Ingrid Sevland er nyansatt PT hos oss, og har bachelor i Idrett, helse og ernæring. Hun har lang erfaring i å inspirere folk til å få gode treningsvaner. PÅMELDING HER.

Dette er timen for deg som ønsker å komme i gang med styrketrening på egenhånd. Her får du en praktisk innføring i hvordan du kan bruke styrkerommet, og inspirasjon og hjelp til hvordan du kan planlegge økter. Også får du trent musklene samtidig! Det koster 80 kr i tillegg til inngang – hvis du også skal ha en klatreøkt, men koster kun 1 kr hvis du har årskort.

Dersom du ønsker å benytte PT-tilbudet over en periode vil Ingrid gjerne finne en plan som passer for deg. Det er mulighet for ulike oppsett; feks 10x 25 min, 10 x 55 min eller 10 x 55Duo (for to stykker sammen)  Send SMS til Ingrid: 481 22 695,  om du er interessert i en gratis konsultasjon med henne.

 

Hvorfor trene styrke?

Klatring er fin-fin styrketrening og du får trent nesten hele kroppen. Vi skyver lite oppover og dytter ikke så mye fremover. Og beina får ikke særlig mye motstand når vi klatrer. Dermed vil styrketreningen «fylle ut hullene» for en balansert, trent kropp. Her ser du også de vanligst grunnen til å trene styrke:

  1. Muskelmassen reduseres gradvis desto eldre du blir og det blir mer fett mellom muskelfibrene. Jevnlig styrketrening forebygger tapet av muskelmasse.
  2. Styrketrening bidrar til og forebygging og behandling av livsstilssykdommer som diabetes, fedme, metabolsk syndrom, hjerte- og karsykdommer.
  3. Selv moderat styrketrening reduserer risiko for skader. Du behøver altså ikke løfte veldig tungt, veldig mye eller veldig teknisk avansert. Finn noen basisøvelser for bein, overkropp og rygg.
  4. Økt muskelmasse bidrar til å beskytte indre organer i kroppen din og gir bedre forbrenning.
  5. Forebygge muskel- og skjelettplager, og redusere risikoen for beinskjørhet.

 

Info om styrkeomådet:

Det er 16 års aldresgrense. Unge under 16 som er sammen med voksne kan ha tilgang, spør i resepsjon om du lurer på hvordan de unge kan bruke området. Vi er opptatt av at de unge ikke skal bli skadet, hverken under styrketrening eller klatring.

Alle har ansvar for å holde området ryddig og apparater rengjort etter bruk.

Alle skal ta hensyn til hverandre og bidra til den samme gode stemningen vi har ellers på Klatreverket.

Leave a comment